Over Corrie

Omdat 2021 het laatste jaar zal zijn dat ik tournees voor eigen bands en projecten organiseer schrijf ik de geschiedenis van alle brokken die ik vanaf 1986 gemaakt heb. Het is een persoonlijk blog, een vervolgverhaal dat wekelijks op de Facebookpagina gepubliceerd wordt en toewerkt naar het Brokken Festival dat 18 en 19 december 2021 voor het laatst plaatsvindt. Omdat niet iedereen FB heeft is het nu ook op de website te lezen.

Corrie over de Brokken deel 1

Corrie over de Brokken deel 2

Corrie over de Brokken deel 3

MOTIVATIE
Al langer voelde ik dat het tijd is voor verandering van koers. Ik hou sowieso niet van een herhaling van zetten. Dus ik heb veel nagedacht en uitvoerig gesproken met vrienden, met Sarah, met het bestuur van Stichting Brokken. Eind 2018 hakte ik de knoop door geen meerjarige subsidie bij het Fonds PodiumKunsten aan te vragen voor de periode 2021-2024. We hebben met Stichting Brokken die subsidie 4 x 4 jaar mogen ontvangen. Dat waren geweldige jaren en ik heb genoten van álle projecten en bijzondere samenwerkingen. Ik ben me altijd bewust geweest van m’n bevoorrechte positie en ben daar zeer dankbaar voor.

De redenen om niet opnieuw aan te vragen zijn meerledig.

  • Er zijn zoveel gegadigden die uit de ruif moeten eten en er is veel te weinig geld, anderen/jongeren moeten ook kansen krijgen.
  • De doelstelling van Stichting Brokken; te weten “grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden en kruisbestuivende projecten initiëren en het op gang brengen van diverse publieksstromen” zijn inmiddels enigszins achterhaald. Liever gezegd de functie van hokjesgeestverjager is een beetje overbodig geworden. Iedereen is tegenwoordig aan het cross-overen, van Ali B tot het ConcertgebouwOrkest en de Nederlandse Opera. SB heeft geen unieke positie meer in het veld. Je zou kunnen zeggen dat ons werk erop zit. Mooi zo!
  • Het organisatiewerk voor Stichting Brokken heb ik graag gedaan, maar in verhouding met het inhoudelijk/artistieke heeft dat altijd wel veel tijd opgeslokt. En het is een diep gekoesterde wens meer ruimte te krijgen om te componeren.

En nog eens de kar trekken voor 4 jaar? Weer bedenken wat er op de poster moet, weer zelf de teksten schrijven voor de flyers en brochures, ’leuren’ bij de programmeurs, leuren bij de media etc etc…. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of ik de energie gehad zou hebben om het net zo sprankelend en levendig te houden als het de afgelopen (35!) jaren geweest is.

TOEKOMST
Mijn besluit betekent dus dat ik na 2020 geen tournees meer ga organiseren voor bands en projecten. Ik hoop vooral in opdracht te kunnen werken.
Vorig jaar heb ik contact gezocht met diverse andere makers die hadden laten weten misschien eens samen te willen werken. Dat kwam er nooit van; ik was immers te druk met mijn eigen producties. Maar inmiddels staan er allerlei samenwerkingen op stapel! Ik ben momenteel zelfs al bezig met een orkeststuk, voor een familie-voorstelling, op een nieuwe tekst van Toon Tellegen. Twee orkesten gaan De Liefste Wens uitvoeren: het Rotterdams Philharmonisch en het Phion.

Corrie van Binsbergen, 2019

KORTE CV

Corrie van Binsbergen (1957) is componist, gitarist en leider van Stichting Brokken waarmee ze grensoverschrijdende projecten initieert. Bekend werd ze met Corrie en de (Grote) Brokken. Verhalen en poëzie zijn sinds 2000 belangrijke drijfveren in haar carrière en ze werkte samen met vele schrijvers zoals Remco Campert, Kees van Kooten, Esther Gerritsen en Dimitri Verhulst. Met Toon Tellegen heeft ze een blijvende samenwerking. Van Binsbergen ontving in 1999 de VPRO/Boy Edgar Prijs. In 2012 werd zij genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst in de categorie bewezen kwaliteit.

Met verschillende formaties speelde ze op diverse grote nationale en internationale jazzfestivals. Ze speelde in Duitsland, België, Frankrijk, Griekenland, Italië, Mali, Burkina Faso, Rusland, Mongolië, Indonesië, Verenigde Staten, Marokko, Litouwen, Estland, Brazilië, India en China.

UITGEBREIDE CV

Corrie van Binsbergen speelt al gitaar vanaf haar 7e. Ze studeerde klassiek gitaar aan het Utrechts Conservatorium en studeerde af in 1984. Al tijdens haar studie speelde ze ook elektrisch gitaar en basgitaar, deed een jaar slagwerk op het conservatorium en volgde daar ook lessen elektronische muziek bij Ton Bruynèl. Ze heeft ervaring op een zeer breed terrein in de muziek van pop tot kamermuziek en van dansproducties tot in de huisband van een TV-show en zelfs het circus. Die brede muzikale achtergrond vindt zijn weerklank in haar muziek en die is daardoor niet direct in een bestaande categorie onder te brengen. Corrie van Binsbergen heeft zowel in haar composities als in haar gitaarspel een geheel eigen stijl en idioom ontwikkeld.

Brokken
De gitariste richtte in 1986 haar eigen succesvolle band Corrie en de Brokken op, waarin ze diverse stijlen combineert tot een caleidoscopisch eigen geluid. Tien jaar later vormde ze Corrie en de Grote Brokken, een uniek samenwerkingsverband met twaalf kopstukken uit pop en jazz met Bob Fosko en Beatrice van der Poel in de frontlinie.

Eind jaren 90 initieerde Van Binsbergen het project Links waarin ze een klassiek strijktrio combineert met een improviserend trio, een componeerstijl die ze later verder uitwerkte bij de Schrijvers in Concert serie. Haar nieuwste instrumentale band, de allstar-formatie Vanbinsbergen Playstation, bestaat sinds 2015. Hun eerste succesvolle tournee werd afgesloten op het North Sea Jazz Festival 2016. Hun eerste album Live behaalde een nominatie voor de Edison Publieksprijs 2016.

Muziek en literatuur
Voor Corrie en de Grote Brokken componeerde Corrie van Binsbergen in 2000 Kado uit de hel! een mini-opera over de liefde met teksten van o.a. Maria Goos, Toon Tellegen, Dante en Jules Deelder. In 2004 maakte ze het derde programma met de Grote Brokken Het land is moe met als thema maatschappelijke ongemakken zoals eenzaamheid en onverdraagzaamheid en gebruikt hiervoor teksten van Remco Campert, Drs P, Jan Mulder, Josse De Pauw en Esther Gerritsen. Al componerend voor Corrie en de Grote Brokken ontwikkelt ze steeds meer belangstelling voor de combinatie literatuur en muziek en ze start in 2003 met de eerste serie Schrijvers in Concert, waarvoor ze schrijvers uitnodigt voor te lezen uit eigen werk. Zij componeert een muzikaal scenario bij de verhalen als een ‚film voor de oren’. Vanaf 2005 werkt ze ook met dichters. Van Binsbergen werkte met Remco Campert, Toon Tellegen, Manon Uphoff, Kees van Kooten, P.F. Thomése, Renate Dorrestein, Josse De Pauw, Rascha Peper, Ramsey Nasr, Erik Jan Harmens, Hagar Peeters, Jules Deelder, Tjitske Jansen, Ingmar Heytze, Elvis Peeters, Paul Bogaert, A.L. Snijders, Hans Dagelet, Tonnus Oosterhoff, Tommy Wieringa, Esther Gerritsen, Anne Vegter, Griet Op de Beeck, Ellen Deckwitz en Dimitri Verhulst.
Er kwamen tien luisterboeken uit, vier met Tellegen, voorts Campert, Van Kooten, Dorrestein, Nasr, De Pauw en Thomése. Drie stonden op de shortlist voor Beste Luisterboek.

De literaire concertserie heeft ook geleid tot verschillende nieuwe producties. Zo maakte Van Binsbergen met de Vlaamse acteur, regisseur, schrijver Josse De Pauw de opera over de bergen die 20 mei 2010 op de Operadagen Rotterdam in première ging met de Amerikaanse sopraan Claron McFadden en 16 fenomenale musici uit kamermuziek, pop en jazz. En in 2011 maakte ze de muziektheatervoorstelling Brieven aan Doornroosje naar het gelijknamige boek van Toon Tellegen. In 2015 produceerde Van Binsbergen de voorstelling Dansen op een Glazen Plafond, alternatief variété met ondermeer Sanne Wallis de Vries en Frédérique Spigt. Najaar 2017 maakte ze de voorstelling Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol met Dimitri Verhulst die te zien was in België en Nederland.

Compositieopdrachten
Behalve componeren voor haar eigen formaties componeert Van Binsbergen ook in opdracht. Ze componeerde onder meer voor NPS Jazzmarathon, Holland Festival, Filmmuseum, VPRO Villa Achterwerk, Nederlands Blazers Ensemble, Radio Symfonie Orkest, ASKO-Ensemble, Mondriaan Strijkkwartet & Loeki Stardust, Zapp Stringquartet, David Kweksilber BigBand, VU-Orkest, Tatiana Koleva en Asko/Schönberg met Barbara Hannigan. Ook componeerde ze voor radiodrama van de NTR en maakte ze de soundtrack voor de speelfilm Mijn avonturen door V. Swchwrm.

Andere producties 
Naast eigen producties wordt Corrie van Binsbergen regelmatig als gast uitgenodigd. Zo speelde ze onder meer in drie producties van Scapino Ballet Rotterdam en was ze gastsolist bij Connie Janssen Danst in de voorstelling Live/Life. In 2002 was ze gastprogrammeur van de tweede editie van het grensoverschrijdend festival Cross-linx.
Met actrice Yolande Bertsch, zangeres Frédérique Spigt en regisseur Titus Tiel Groenestege maakte ze in 2006 de muziektheatervoorstelling Lucy in the Sky waarvoor ze ook de muziek componeerde. In de serie jazzportretten verscheen in 1999 bij de NPS een TV-portret van haar en in 2014 maakte het Nederlands Jazz Archief een portret van haar voor Cultura TV in de serie Jazzhelden.

Speelde samen met
CVB speelde met diverse musici waaronder Wilbert de Joode – Ernst Glerum – Tony Overwater – Anton Goudsmit – Eric Vloeimans – Tobias Delius – Angelo Verploegen – Joost Buis – Jasper Blom – Albert van Veenendaal – Alan Purves – Han Bennink – John Zorn – Bruce Fowler – Touria Hadraoui – Toumani Diabate – John Cale – Elton Dean – Jeroen van Herzeele – Gianluca Petrella – Matthias Schriefl en vele vele anderen.

2021 De liefste wens voor Phion en Rotterdams Philharmonisch Orkest. Tekst Toon Tellegen

2020 Stukjes, voorstelling met Frédérique Spigt

2019 Een Groter Gebeuren met Auke Hulst in opdracht van Noordwoord

2018 Ik wou voor Toon Tellegen & het Wisselend Toonkwintet
2018 Suite FIFTEEN voor Vanbinsbergen Playstation in opdracht van Stadsdeel Westerpark Amsterdam

2017 Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol met Dimitri Verhulst

2017 Tales Without Words voor Vanbinsbergen Playstation

2016 Wij Weten Wie Wij Zijn voor Toon Tellegen en het Wisselend Toonkwintet

2015 Dancing on a glass ceiling – voor marimba solo in opdracht van Tatiana Koleva

2015 ONT & Een lege plek compositieopdracht voor radiodrama van de NTR

2015 muziek voor Dansen op een Glazen Plafond

2014 Muziek voor Boekenweekgeschenk Tommy Wieringa
2014 Het geluk van de sprinkhaan voor Toon Tellegen en het Wisselend Toonkwintet

2013
Corrie en de Kleine Brokken – compositieopdracht Zonzo Compagnie
muziek voor Boekenweekgeschenk Kees van Kooten

2012
Schaduwkind Suite – voor strijkersensemble, piano en gitaar P.F Thomése
VU-orkest compositieopdracht

2011
Brieven aan Doornroosje – muziektheater voor harp, percussie, gitaar en trompet (tekst Toon Tellegen)

2010
Over de bergenopera met Josse De Pauw, Claron Macfadden sopraan en 16 musici
Lost & Found voor trio CVB & Matthias Schriefl
muziek bij poëzie van Ingmar Heytze

2009
Het vertrek van de mier voor  Toon Tellegen & het Wisselend Toonkwintet
The Stinkfoot/ZootSuit Variations voor de BrokkenFabriek
Koerikoeloem muziek bij poëzie van Tjitske Jansen
muziek bij poëzie van Remco Campert

2008

Hemel compositieopdracht David Kweksilber BigBand, op tekst van Armando
Side Note: Howard Report, page 30 compositieopdracht ASKO Schönberg Ensemble en Barbara Hannigan
The adventures of O voor het Imperial City Orchestra
More stories form the girl who wasn’t talking voor CVB solo en soundtrack
mnopq voor Toon Tellegen & Wisselend Toonkwintet & harp
muziek bij poëzie van Ingmar Heytze

2007
L’Atlantide compositieopdracht Biënnale Filmmuseum
Thursday 12th compositieopdracht Flat Earth Society FES
Grow with the flow compositieopdracht Tetzepi
Silent Movements compositieopdracht ASKO-Ensemble

2006
November compositieopdracht kunstfluiter Geert Chatrou
Lucy in the Sky – muziektheater Yolande Bertsch and Frédérique Spigt

2005
On a dark dark cloud 9 compositieopdracht ZAPP String Quartet
The Fifth Element compositieopdracht for Electra
Elementaire deeltjes compositieopdracht Mondriaan Strijkkwartet en Loeki Stardust blokfluitkwartet

2003
The Magic Sock compositieopdracht ASKO-Ensemble
Zoot-Suit for Rosa compositieopdracht Rosa Ensemble
Movements for electric guitar & orchestra compositieopdracht Holland Festival/NPS
Erdgeist compositieopdracht Biennale Filmmuseum op een dramatische score van Ivo van Hove

2002
Seven pieces compositieopdracht Nederlands Blazers Ensemble
Metropolis compositieopdracht Filmmuseum

2001
Jamamba compositieopdracht VPRO’s Villa Achterwerk
Hintertreppe, ‘ein Kammerspiel’ compositieopdracht Filmmuseum
Krantenkoppen compositieopdracht Jazz Connection Tour van Ricciotti Ensemble

2000
Staafmannetjes voor muziek en  live controlled computeranimations
I wasn’t talking – soloconcert in opdracht van Holland Festival

1999
“Nico” Scapino Ballet R’dam, arrangementen nummers Nico

1998
arrangementen nummers Joni Mitchell in opdracht Holland Festival

1994
compositieopdracht European Women in Music Congress, Remscheid (Ger)

1986
“Seven notes on a gentle step” dansproductie met Annemieke Keurentjes

Since 1990 several composition assignments for the Fonds Scheppende Toonkunst and since 2001 stipends.

Toon Tellegen & het Wisselend Toonkwintet – Ik wou
Brokken Records/2020

Auke Hulst & Corrie van Binsbergen – Een Groter Gebeuren (boek & download)
Stichting Brokken/2019

10 a special brokken records edtion (met o.a. Suite FIFTEEN)
Brokken Records/2018

Dimitri Verhulst – Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol
Uitgeverij Rubinstein/2017

Vanbinsbergen Playstation – Tales Without Words
Challenge Records/2017

Toon Tellegen & het Wisselend Toonkwintet – Wij Weten Wie Wij Zijn…
Uitgeverij Rubinstein/2016

Vanbinsbergen Playstation – Live
Challenge Records/2015

P.F. Thomése & Corrie van Binsbergen – Schaduwkind Suite
Uitgeverij Rubinstein/2014

Corrie van Binsbergen solo – Self Portrait In Pale Blue
Brokken Records/2013

Toon Tellegen & het Wisselend Toonkwintet – Het geluk van de sprinkhaan
Uitgeverij Rubinstein/2013

Corrie en de Grote Brokken – VIER!
Brokken Records/2011

Over de bergen
Brokken Records/2010

Ramsey Nasr – wonderbaarlijke maand
Zoem/2009

CRAM – for a dog
Brokken Records/2008

Toon Tellegen & het Wisselend Toonkwintet – Dierenverhalen
Uitgeverij Rubinstein/2007

Josse De Pauw – Werk
Uitgeverij Rubinstein/2006

Renate Dorrestein – Het duister dat ons scheidt
Uitgeverij Contact/2006

Corrie en de Grote Brokken – Het land is moe
Challenge Records CR76021/2005

Kees van Kooten – Live gelezen en gespeeld
Zoem/2005

Remco Campert – Als in een droom
Zoem/2005

Toon Tellegen in Concert – De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne
Uitgeverij Rubinstein/2004

Corrie en de Grote Brokken – Kado uit de hel!
Challenge Buzz ZZ76019/2001

Corrie en de Grote Brokken – Brokstukken
Brokkenbootleg/2000

Links – Ouvrir ici
Via Jazz VSOP-label 9920972/1999

Vanbinsbergen
Via Jazz 9920742/1999

Corrie en de Grote Brokken – Special Double Album
Via 9950502/1997

Corrie en de Brokken – Live! – Bimhuis 5 mei 1995
BV Haast 9604/1996

Corrie en de Brokken – Alles beweegt
BV Haast 9005/1990

FURTHERMORE

Drummers Double Bill  & Jan Wolkers – 2Texel
BV Haast/2006

Chris Abelen – Space
BV Haast 0205/2005

Chris Abelen – Proost
BV Haast 0202/2002

Chris Abelen Quintet – What a romance
BV Haast 9913/1999

Gene Carl Band – Below paradise
Scapino Rotterdam, Kaztor 004/1997

John Cale – Dance Music
John Cale Music, Erato Disques S.A./1997

Chris Abelen Quintet – Dance of the pinguins
BV Haast 9608/1996

Alexandra van Marken – Under the moon
Brigadoon, Bis 014/1995

Vingerhoeds, Van Binsbergen, Niks & Kool – Wallworks
BV Haast 9405/1994

Vera Vingerhoeds & Lazybones Live
BV Haast 9208/1992

Seven Slowhands
Flat 5 005/1988

COMPILATION CD’s:

NPS Maakt Jazz volume 1
NPS/2009

JazzNL
Normafonds/2008

La scena Olandese
MJCD 1157/2004

Proms in Paradiso o.a. Nederlands Blazers Ensemble
Proms-CD 2001/2002

Euro Jazz 2002
Jazz&Tzazz no 110/2002

The dutch jazz connection III
NJI 1998

Aspects of jazz from the Netherlands
BFO A-12/1986

oktober 2020
> Jazzism, What’s up

> Jazzportret
Jazzhelden.nl, Nederlands Jazz Archief

februari 2020
>Vrije Geluiden radio over de CD Ik Wou

april 2017
> Interview Corrie van Binsbergen
Beppe Colli, Clouds and Clocks

januari 2014
Schaduwkind – variaties
Jaap Timmers, Haarlems Dagblad

december 2013
De vijf levenslessen van Corrie van Binsbergen
Geert Van Der Speeten, De Standaard

maart 2013
Tonen van Tellegen / Interview Corrie van Binsbergen over 10 jaar Schrijvers in Concert
pagina 1 / pagina 2
Karolien Knols, de Volkskrant

september 2012
Spin in het muzikale web
Jan Jasper Tamboer, Jazzism

maart 2012
‘Met muziek word je een verhaal ingezogen’
Arnoud van Soest, MUG Magazine

19 november 2010
Vera Vingerhoeds interviewt Corrie van Binsbergen (video)
Vera Vingerhoeds, VPROJazzLive

10 oktober 2010
Corrie van Binsbergen: vat vol ideeen
Paul van der Steen, De Limburger

mei 2010
interview met Corrie van Binsbergen
Rinus van der Heijden, Jazzenzo

mei 2010
interviews met Corrie van Binsbergen, Josse De Pauw en Michael Borremans
> deel 1
 / deel 2 / deel 3 / deel 4

mei 2010
interview Corrie van Binsbergen
Arjan van Sorge, Staatskrant

september 2009
“Jazz is Grenzeloos”
draaiomjeoren.com

winter 2008
Voor Corrie van Binsbergen is bijna niets eenmalig
pag 1 / pag 2
Angelique van Os, Jazz

juni 2006
uitgebreid interview Corrie van Binsbergen (pdf)
Rineke Smilde – Lifelong Learning in Music & the Arts

januari 2002
een eigenzinnige en melodieuze geest
Willem Brakenhoff, gitaarnet.nl