Hemels en Vergeefs
Tellegen en de zijnen “vermorzelden de witte alledaagsheid” van de taal
Toon Tellegen voordracht Corrie van Binsbergen gitaar Albert van Veenendaal geprepareerde vleugel
In Hemels en Vergeefs staat de poëzie van Toon Tellegen centraal. Tekst en muziek gaan in elkaar over, versterken elkaar, contrasteren soms en vormen een lucide geheel.
Een deur gaat open,
kinderen zijn klanten, staan op hun tenen
en de wereld in zijn stofjas komt uit zijn schemer,
vraagt honingzoet:
Wat hadden jullie gewenst?’
Ze weten niet hoe het heet,
ze wijzen naar de vrede.
Toon Tellegen, uit de bundel ’Als we vlammen waren’
Lyrische bevlogenheid gecombineerd met absurdisme. Het lijkt niet te kunnen. Maar het kan in de teksten van Tellegen. En die past erg goed bij de composities en improvisaties van de musici. Tekst en muziek gaan in elkaar over, versterken elkaar, contrasteren soms en vormen een lucide geheel. Contemplatief en evocatief. Voor de toehoorder een bijzondere belevenis die stof tot nadenken biedt, schoonheid en troost.
Tellegen en de zijnen vermorzelden “de witte alledaagsheid” van de taal — NRC/Handelsblad, Thomas de Veen (25-03-2013)
‘Dichters in Concert’ welkom bijgerecht van culturele zondag — Jazzflits, Tom Beetz (30-03-2009)
Zijn stem, samen met de prachtige muziek, zorgt voor een totale onderdompeling. — Lood Magazine, Marjolijn van den Berg (01-12-2014)
Tellegens dwingende voordracht was een van de hoogtepunten tijdens de 31e Nacht van de Poëzie — de Volkskrant, Peter Swanborn (25-03-2013)MeerSluiten